arrow_drop_up arrow_drop_down
4 juni 2020 

Het geheim achter oogklachten

Het geheim achter oogklachten

Oogklachten hebben binnen Do-In Yoga  te maken met de lever-meridiaan. Het door laten stromen van deze energiebaan zal bijdragen aan het versterken van het gezichtsvermogen en het intuïtieve zien.

Achtergrond

De lever meridiaan vormt samen met de galblaas meridiaan één set van Yin (lever) en Yang (galblaas). Samen zijn ze verbonden met de energie van het hout element, het voorjaar. In het voorjaar wordt het leven weer zichtbaar: er komt nieuw groen in de natuur. Doordat de dagen langer worden en er meer licht is, ontstaan er nieuwe scheuten en bladeren bij de planten en bomen.

Licht vormt een belangrijk aspect in dit element en het bijbehorende seizoen: de lente. De ogen zijn het zintuig dat verbonden is met het hout element.

Spreekwoorden

Denk eens aan:

  • iets in een ander daglicht zien
  • iemand het licht in de ogen niet gunnen
  • er komt licht in de duisternis
  • aan het licht komen
  • het licht zien
  • een zeer oog kan het licht niet verdragen
  • dat is hem een doorn in het oog
  • iets niet onder ogen willen zien

Valt het je al op dat veel spreekwoorden waarin ogen en licht verwerkt zijn te maken hebben met irritatie en jaloezie? Precies de emoties die horen bij dit hout element en bij de lever en galblaas. “Iets op je lever hebben” en “je gal spuwen” duiden ook op frustratie en boosheid. Emoties in dezelfde bandbreedte, allemaal hout-gerelateerd.

Emotionele healing van het hout element werkt dan ook intens bevrijdend, maar het vraagt wel veel moed en dapperheid.

Deze kwaliteiten van moedig en dapper zijn ontvang je van het water element, het winter seizoen.

Emotionele stress

In de ogen worden verschillende type emotionele stress opgeslagen. Oogbewegingen beïnvloeden ook verschillende hersencentra. Daarnaast hebben veel mensen geleerd om niet te huilen. De hierdoor onderdrukte gevoelens veroorzaken spanning in de oogspieren. Huilen, lachen en gapen hebben een functie. Emotionele ontlading door de ademhaling te resetten. Ze beïnvloeden het middenrif en brengen via deze weg de ademhaling weer in sync met je natuurlijke staat van zijn. Het inslikken van emoties (over)belast de lever energie. Niet voor niets zeggen we ‘wat heb je op je lever?’.

Onderdrukte emoties door stressvolle situaties kunnen ook uit trauma’s voortkomen. Het hoeft geen aangeleerd gedrag te zijn, het kan ook een noodzakelijke overlevingsstand zijn die de traumatische gebeurtenis op dat moment van je verlangt.

De ingehouden emoties hebben een grote invloed op ons zenuwstelsel. Het zenuwstelsel heeft weer een relatie met de blaas meridiaan (en natuurlijk het gouverneursvat, de energiebaan door de wervelkolom). Blaas- en niermeridianen vormen samen een set, behorende bij het water element, het winter seizoen. Het water element gaat over het leven zelf, de conceptie, het overleven, angst, vlucht- en vechtreacties. Dus ook de overlevingsstand.

De leer van de vijf elementen met bijbehorende orgaanmeridianen kan ons op deze wijze helpen meer inzicht te krijgen in de onderlinge samenhang van de verschillende aspecten uit ons leven.

Samengevat kunnen diep opgeslagen stress, emoties en trauma’s het gezichtsvermogen aantasten.

De kunst van het kijken & zien

Er kunnen ervaringen zijn, die we niet onder ogen willen zien. Bewust danwel onbewust. Daarom is de impact van dit onderwerp, de ogen, zo groot. Vaak hebben we onbewust geleerd bepaalde zaken te ontkennen. Het is niet persé zo dat we het niet onder ogen willen zien, het is zo aangeleerd.

Het gaat vaak om diep begraven ervaringen met onderdrukte angst, woede en verdriet. Hiermee in contact komen, kan ons gezichtsvermogen verbeteren of zelfs helemaal terug brengen.

Ga voor jezelf eens na:

  • welke beelden zijn toen je kind was in jou ontkend of onderdrukt?
  • zijn er situaties waarin je instinctief je handen voor je gezicht hield om iets niet te hoeven zien?
  • wanneer beschermde jij jezelf door weg te kijken of je handen voor je ogen te houden?
  • zijn er in je huidige dagelijks leven speciale momenten waarop je het moeilijk vindt om iemand in de ogen aan te kijken tijdens een gesprek? welke gevoelens dienen zich in zo’n moment aan?

De ogen worden wel de spiegels van de ziel genoemd.

De ogen weerspiegelen ons innerlijk. De helderheid van de ogen laat de helderheid van je visie op de wereld zien. Oogklachten bieden je een kans om oud zeer te transformeren en een nieuwe kijk op de wereld te ontwikkelen. En vice versa. Je persoonlijke ontwikkeling en bewustwordingsproces maken dat oud zeer naar de oppervlakte komt.

Probeer dus niet te zien wat je graag wilt zien, maar geef jezelf de ruimte om de beelden die zich aandienen te ontvangen, te zien. Geef je ogen toestemming om ontspannen te zijn. Zo kun je het meest helder waarnemen. Als je ervoor openstaat om oprecht onder ogen te zien wat het leven jou wil laten zien, zullen je ogen vanzelf gaan ontspannen. Hoe je dat doet? Eenvoudig in drie stappen met de volgende drie Do-In Yoga oefeningen.

In drie stappen je ogen behandelen

Stap 1: ogen cirkelen (yang)

Ga ontspannen zitten. Als je weet hoe, in seiza. Ontspannen rechtop zitten. Je kunt ook een meditatie kussen of bankje gebruiken. Of een opgerolde / opgevouwen handdoek.
Kijk zo ver weg als je kunt en adem 3* diep in en langzaam uit.
Cirkel nu de ogen langzaam helemaal rond, langs de buitenrand van je gezichtsveld.
Maak de cirkels soepel en sierlijk. Merk op waar je schokjes tegenkomt. Erken deze schokjes, behoud je intentie op soepele en sierlijke grote cirkels. Adem en ga door.
Herhaal 3* naar iedere kant.
Neem na deze oefening een moment rust met gesloten ogen en een ontspannen ademhaling.

Stap 2: handpalm behandeling over de ogen (yin)

  1. Je volgende stap is kalmerend. Plaats je handpalmen volledig over de rand van je ogen, ieder plekje rondom je ogen wordt aangeraakt. De oogkassen kennen klokje rond verschillende drukpunten, die allemaal gaan ontladen van opgehoopte spanning en energie.
  2. Door voorover te leunen worden deze drukpunten behandeld. Je kunt vanuit seiza voorover leunen, met de ellebogen op de grond, alsof je naar childspose gaat. Je hoofd met de oogkassen in de handpalmen leunend.
  3. Of zittend op een stoel, met de ellebogen op de tafel, je hoofd ontspannen voorover, met de oogkassen in de handpalmen.
  4. Geef je nek en gezicht de ruimte om een paar minuten te ontspannen in deze houding. Vaak weet je de tijd niet en is dat lastig te meten tijdens een oefening. Je kunt gewoon doorademen, observeren wat er gebeurt. Overal bij aanwezig blijven. Erkennen en doorademen. Niets veranderen. Wachten. Niets fixen. Het lichaam zichzelf laten helen. Intuïtief zul je weten wanneer het genoeg is. Vaak herkenbaar aan een zucht die spontaan ontstaat. Vind je dit niet prettig? Kies aan voor een X aantal ademhalingen en tel deze, bijvoorbeeld 10 langzame, diepe ademingen.

Stap 3: drukpunt bezegeling (verbinding)

Wederom vanuit seiza houding. Deze Japanse zit op de gevouwen knieën neutraliseert en herstelt je energiedoorstroming. Maar in de Westerse maatschappij zijn wij deze zit niet meer gewend en kan het ongemakkelijk of pijnlijk zijn. Zeker bij knie-problemen. Pas de houding dus aan naar je eigen mogelijkheden.

  1. De drukpunt bezegeling gaat als volgt. Maak vuisten van je handen. Plaats ze zo, dat de knokkels van je wijsvingers en middelvingers in de binnenste ooghoeken komen: wijsvingers net boven de traanbuis en middelvingers aan het begin van de wenkbrauw. Buig je hoofd en leun voorover in de geplaatste vuisten. Je duimen optioneel tegen de rand van het jukbeen, diepste punt van het jukbeen.
  2. Zit je in seiza, dan kom je met de ellebogen op de bovenbenen, net boven de knieëen. Zit je op een stoel aan een tafel, plaats dan je ellebogen op tafel.
  3. Geef jezelf vanuit je gedachten toestemming om je ogen volledig te ontspannen. Verbeeld je een fluweelzacht zwart scherm. Sta jezelf toe om hiernaar te staren en eventuele beelden die zich aandienen te zien. Neem je tijd. Blijf aanwezig. Weet dat je ieder moment kunt stoppen.

Savasana

Als je klaar bent, kom dan nog even liggen in savasana, ontspannen rugligging. Rust uit en geef je energiesysteem de tijd om alle indrukken te verwerken. Het kan zijn, dat je nog niets gezien hebt en dat juist in deze rust fase de inzichten komen.

Mijn motto “Close your eyes so you can see” staat centraal binnen m’n nieuwe transformatiepraktijk Amazing Warrior Universe. Ik hoop je met dit BLOG meer inzicht gegeven te hebben in de betekenis van mijn motto.

Behandelde drukpunten:

  • Blaas 1: meesterpunt voor de ogen (binnenste ooghoeken, net boven de traanbuis)
  • Blaas 2: pijnlijke, tranende ogen, wazige blik (net boven blaas 1, begin van de wenkbrouwen)
  • Drievoudige verwarmer 23: rode, gezwollen, pijnlijke ogen (oogkas, bovenrand, buitenzijde van het midden)
  • Galblaas 1: ooghoeken rood en pijnlijk, problemen bij het gezichtsvermogen en kleurenblindheid (buitenste ooghoeken)
  • Maag 1: ‘ontvangst van de tranen’, slecht gezichtsvermogen (midden onderste rand oogkas)
  • Maag 2: ‘viervoudig helder’, spanning in het gezicht, voelen alsof er rook op zit (punt op het jukbeen)

Hulp nodig bij oogklachten?

Graag neem ik je persoonlijk mee op reis door jouw spiegels van je ziel. Met de masterclass Do-In Yoga voor de ogen krijg je dan de videoles, een audio uitleg en dit blog als E-book.

Over de schrijver
Ik geloof dat het mogelijk is om je illusies te doorbreken, zoals de quote van Paule Coelho het zo mooi verwoord: “The Warrior of the Light is a believer. Because he believes in miracles, miracles begin to happen. Because he is sure that his thoughts can change his life, his life begins to change. Because he is certain that he will find love, love appears.” ― Paulo Coelho, Warrior of the Light Mijn verlangen naar bevrijding van al dat me beperkt om volledig in m'n zielskracht en pure potentie te gaan staan heeft me bewogen dit te bewijzen. Nu ben ik het bewijs dat het kan. Ik leef het. In het dagelijks leven hebben we geleerd hoe het hoort en hoe het niet hoort. Hierdoor denk je dat je iets niet kunt. Bijvoorbeeld omdat je er de opleiding (nog) niet voor gevolgd hebt, of de werkervaring ontbreekt. Maar als je nooit begint, nooit de eerste stap niet zet, dan zal het ook altijd zo blijven. Op enig moment 'moet' je gewoon denken 'dikke vinger' ik ga het gewoon doen. Ik volg m'n hart, gedragen door de bedoeling vanuit m'n zielskracht. Ik dacht: 'feel the fear and do it anyway'. Dit was het grote keerpunt in m'n leven en zo is Do-In Yoga ontstaan. Zo ben ik de grondlegger van Do-In Yoga geworden: eeuwenoude wijsheden omgezet in praktische tools met ervaringsgerichte groei. In 2006 introduceerde ik als eerste de opleiding. Gebaseerd op Do-In. Verrijkt met Yoga. De bewegingsleer is gebaseerd op de eeuwenoude wijsheden uit Do-In én Yoga. Ook geïntegreerd zijn: shiatsu en meditatie technieken, elementen uit de martial arts, tai chi, chi kung en mindfulness, invloeden uit NLP en systemisch werken. De insteek is multidisciplinair. Want tijden veranderen. Het is niet meer het één of het ander, het is integreren en verdiepen door te zien dat het beiden waardevol zijn: zoals Yin EN Yang in elkaar overvloeien, zo werken verschillende perspectieven verrijkend. En hoe zet je een oude filosofie in voor een modern leven? Samen met mijn opleidersteam en de Registered Teachers begeleid ik je graag op je levenspad naar de beste versie van jezelf. Sinds 2006 leid ik al coaches, therapeuten en docenten op om met magie les te geven. Hierbij wordt jouw verborgen potentieel aangeraakt. Ik weet precies wat ervoor nodig is om de zelfhelende krachten bij deelnemers en clienten te activeren en ervoor te zorgen dat je roeping, waar je met hart en ziel handen en voeten aan geeft, niet alleen tijd en geld kost, maar ook heerlijk gaat stromen, zodat jij in het “glow in the flow” veld komt. En nu kan het nieuwe opleidersteam van de Do-In School dit ook! Ik heb mijn team de afgelopen jaren persoonlijk opgeleid om de Practitioner opleiding te geven.
Reactie plaatsen