arrow_drop_up arrow_drop_down
14 juni 2020 

Hoe je in 5 minuten zelf je slaap hervat bij gepieker

Zo hervat je de slaap weer

Slapeloosheid ten gevolge van piekeren kan je behoorlijk onrustig maken. Het moeilijk in slaap komen of opeens wakker worden midden in de nacht kan je dagelijkse activiteiten zodanig beïnvloeden dat je overdag minder goed functioneert. Slapeloosheid en piekeren kunnen hand in hand lopen, ze versterken elkaar. Daarbij komt dat slapeloosheid kan leiden tot allerlei andere klachten, zoals rusteloosheid, stress en prikkelbaarheid. Wat ook de oorzaak is, je slaap is van belang om optimaal te kunnen functioneren. Do-In Yoga kan een hele eenvoudige oplossing bieden.

Slapeloosheid herken je aan:

  • Niet in slaap kunnen komen
  • Midden in de nacht opeens wakker worden
  • Te vroeg wakker worden
  • Een lange eindeloze stroom van gedachtes die je niet kan beïnvloeden
  • Tonen in je hoofd of tonenreeksen die je niet kan beïnvloeden of stoppen
  • Jeukende, onrustige spieren
  • Onrustige benen
  • Verhoogde hartslag
  • Oppervlakkige of onrustige ademhaling

Wat heeft piekeren met slapeloosheid te maken?

Piekeren

Piekeren is het veel en lang nadenken over dingen. Je herkent het aan de gedachtes die oppoppen en dat je die gedachtes niet zomaar kan beïnvloeden. Piekeren is vooral gerelateerd aan gebeurtenissen in je leven. Het kan heel vervelend zijn als piekeren je in beslag neemt. Want het levert op dat moment niets op. Soms kan piekeren helpen om bepaalde patronen te herkennen bij jezelf en kan het je helpen om oplossingen te vinden. Dit heeft tijd nodig. Hoe vervelend het ook is, piekeren levert wat dat betreft informatie op. Op het moment dat het langdurige slapeloosheid veroorzaakt is het vooral vervelend.

Slapeloosheid

Slapeloosheid kan allerlei oorzaken hebben en loopt vaak hand in hand met andere klachten. Zo kan slapeloosheid het piekeren beïnvloeden en andersom. Misschien kan je het herleiden naar een bepaalde gebeurtenis en komt het maar even voor. Maar het kan er ook opeens zijn en een eigen leven gaan leiden en chronisch worden. In het laatste geval wordt slapeloosheid gezien als een slaapstoornis. Je herkent het aan het niet in slaap kunnen komen, midden in de nacht opeens wakker worden of heel vroeg wakker worden.

De betekenis van piekeren en slapeloosheid binnen Do-In Yoga

Do-In Yoga werkt vanuit de vijf elementenleer: water, hout, vuur, aarde en metaal. Deze elementen staan in verbinding met de seizoenen water, hout, vuur, aarde en metaal. Elk element en elk seizoen heeft herkenningspunten en betekenissen die gerelateerd zijn aan het leven. De elementen volgen elkaar, voeden elkaar en steunen elkaar. Elk element heeft twee meridianen; dit zijn energiebanen die door het lichaam stromen. Op het moment dat de elementen met de bijbehorende meridianen moeiteloos in elkaar overgaan kan je het gevoel van flow ervaren, een gevoel van rust en ontspanning.

Emoties

Emoties horen bij alle elementen en kan je herleiden naar een bepaald element.

Piekeren is een emotie die bij het element aarde hoort.

Piekeren kan in verband staan met een groter gevoel van verantwoordelijkheid, het analytisch denken, het niet kunnen loslaten in de zin van overgave. Maar ook het (te veel) zorgen voor de ander, of juist het missen van ondersteuning, het ontbreken van contact of uit balans zijn. Piekeren kan in verband staan met slapeloosheid en kan duiden op stagnatie in één of meer elementen.

Belangrijk zijn in ieder geval aandacht aan je gronding besteden (aarde element) en wat jou ontzenuwt zodat je beter kunt ontspannen (water element).

Wat kan Do-In Yoga bieden bij deze klachten?

Binnen Do-In Yoga wordt onder andere veel aandacht besteed aan energieoefeningen. Deze oefeningen helpen om je aandacht te verplaatsen, waardoor je uit het piekeren komt.

Zo is er één bijzondere oefening waarbij je de natuurlijke stroom van de energie in je lichaam ondersteunt, activeert en zelfs volledig kunt herstellen. Je synchroniseert als het ware met je eigen natuurlijke energieflow, met je interne klok. Hierdoor kun je de slaap makkelijk hervatten. Het zorgt namelijk voor ontspanning in je gedachtenwereld.

Als je ontspannen bent laat je makkelijker los.

De oefening kan staand maar kan ook zittend of liggend. Dat is vooral fijn als je al op bed ligt en midden in de nacht wakker wordt. Ik raad je aan om deze oefening ’s morgens bij het opstaan en/of ’s avonds voor het slapengaan te doen. Benut de kracht van visualiseren op het moment dat je bijvoorbeeld ergens niet helemaal bij kunt. Beeld je dan in dat je het doet. Deze oefening is bedoeld voor de meridianenflow en doe je in drie stappen:

Stap 1 Aandacht verplaatsen, focus neerzetten

Leg een hand onder je onderbuik (dit heet op z’n Japans de Hara), vlakbij of op het schaambot. Met je andere hand strijk je door het midden van je romp omhoog, net als een rits, helemaal naar de onderlip. Maak een draaiende beweging met je vingers, alsof je een deksel dicht draait van een jampotje. Vervolgens strijk je vanaf je stuit omhoog langs het midden over de rug, over je hoofd en weer omlaag naar de bovenlip. Waar je niet bij kan strijk denkbeeldig door. Maak weer een draaiende beweging met je vingers, alsof je het deksel van een jampotje dichtdraait. Je bent nu klaar voor de energieoefening.

Stap 2 Het Strijken van de  meridianen

Deze oefening neemt je mee door alle meridianen heen. Je volgt de natuurlijke energierichting van de meridianen in jouw lichaam. In dit filmpje neemt Claudia Heijdel je helemaal mee door stap 1 en 2.

Stap 3 Oefening sluiten

Cirkel je armen zijwaarts omhoog en breng de handpalmen tegen elkaar boven je hoofd. Breng je handen voor langs omlaag voorlangs je hoofd, voorlangs je hart waarna je eindigt voor je Hara. Dit kan je een tot drie keer doen. Bij de laatste keer maak je ook een kleine buiging. Neem tijd om het effect van deze oefening tot je te nemen.

Wat kan je nog meer doen?

Bovenstaande oefening geeft je ontspanning en inzicht in het functioneren van jouw lijf, zodat je weer beter gaat slapen. Misschien kun je hierbij nog wat extra begeleiding gebruiken. Vind hiervoor een docent bij jou in de buurt, zodat hij/zij je verder kan helpen.

Meer weten over de vijf elementen? Bestel hier het Do-In-Stap boekje.

 

Over de schrijver
Kaizen betekent: 'continuous improvement' oftewel 'met kleine stappen grote veranderingen'. Dit motto spreekt Dina en haar partner Johan enorm aan. Ze hebben daarom hun bedrijf Sportschool Kaizen genoemd! Dina Leergaard start officieel als Do-In Yoga Practitioner opleider in september 2020. "Kinderen en volwassenen vinden hun eigenwaarde weer terug." vertelt Dina. Ze vervolgt: "Mijn lessen zijn elke keer weer anders, gericht op het spelenderwijs bewegen en bewust bewegen. Er zit flow in de les. Echt heerlijk! Studenten worden uitgedaagd om te bewegen en te ontspannen. Ze geven aan zich energieker te voelen en dat ze in, maar ook buiten de lessen om, makkelijker herstellen. Dina en haar man Johan zijn gefascineerd door de krijgskunsten en de helende krachten hiervan." Dina Leergaard heeft een achtergrond als verpleegkundige, opleider en coach. Samen met Johan Zagers runt ze met veel enthousiasme de Sportschool Kaizen in Voorhout. Nu Dina ook de opleiding gaat geven vertelt ze: "Do-In Yoga heeft mij al een aantal jaren geïnspireerd en bewogen. Nu is Do-In Yoga, met alles wat deze bewegingsleer in zich heeft, een essentieel onderdeel van mij. Dit is zichtbaar in alles wat ik denk, wat ik voel en wat ik doe. De leer, zo mooi geïntegreerd in het leven zelf, is een waardevolle bron van inspiratie. Het geeft mij tools om de dingen te doen die ik doe, geeft mij telkens nieuwe inzichten, leert mij loslaten en geeft vertrouwen. De opleiding geven is delen. Delen is groeien, ervaren, verrijken. Zowel voor de ander als voor mijzelf. Deze verrijking geeft mij plezier en het zorgt ook voor flow, in mij en om mij heen. Het is alsof het lesgeven de kennis en de ervaringen in het denken, voelen en doen bekrachtigt. Verdiept."
Reactie plaatsen