arrow_drop_up arrow_drop_down
11 maart 2020 

Zo maak je van hoog sensitiviteit een super kracht

Hoog sensitiviteit: van klacht naar kracht

Hoog sensitiviteit, wat heeft dat met Do-In Yoga te maken? Heel simpel: met Do-In Yoga kom je heel dicht bij jezelf  en raak je minder snel overprikkeld. Dat is fijn, vooral als je hooggevoelig bent. Want je kunt er best last van hebben. Overprikkeling en het 'overnemen' van gemoedstoestanden van anderen zijn de twee belangrijkste klachten bij hoog sensitiviteit. Dat komt omdat hoog sensitieve personen veel meer spiegelneuronen hebben dan doorsnee. Maar er is meer.

Herken je je in deze klachten?

  • heftig reageren op prikkels
  • chronische overprikkeling en/of ontstekingen
  • stress gevoeliger, eerder burn-out
  • voelen zich vaak onbegrepen
  • kritiek komt extra sterk binnen
  • eerder opgejaagd voelen, als er veel te doen is
  • snel moe na onder de mensen geweest zijn
  • emoties en stemmingen van anderen 'overnemen'
  • spanningen in ruimtes 'opnemen'
  • moeite als iemand over de schouders meekijkt tijdens het werk
  • snel emotioneel, makkelijk huilbui
  • gevoel niet thuis te horen in deze cognitief ingestelde maatschappij
  • verlangen naar meer ruimte voor emotionele kwaliteiten
  • niet mee kunnen in het jachtige tempo van de maatschappij
Dan word je echt uitgedaagd om je eigen weg te bewandelen, zelf keuzes te maken en helder je grenzen aan te geven.

je eigen weg volgen

Je eigen weg volgen

Luister niet per definitie naar anderen, maar luister naar je eigen lichaam. Juist doordat je hoog sensitief bent, kun je perfect aanvoelen wat er nodig is, niet alleen voor de ander, maar ook voor jezelf. De kunst van het leren luisteren naar je eigen lichaam staat overigens centraal binnen Do-In Yoga. Want het is heel makkelijk gezegd, echter nu nog de daad bij het woord voegen. En dat kan een hele uitdaging zijn, vooral voor hoog sensitieve mensen. Als HSP'er, Hoog Sensitief Persoon, heb je namelijk perfect geleerd hoe je je moet aanpassen aan je omgeving. Je bent wat dat betreft een echte kameleon. En dat is niet alleen je valkuil, maar ook meteen een superpower! Dit geldt meteen voor al je valkuilen. Wanneer je alle klachten als kwaliteiten inzet, heb je de sleutel naar jouw innerlijk potentieel gevonden. Enige zelfkennis hierbij is dan wel handig. Want, als je de kwaliteiten van een kameleon hebt, weet je soms niet meer wat van jou is en wat van de ander is. Het kan daarom helpen om je eigenschappen en je klachten op een rijtje te zetten. Dan ontdek je vanzelf wat je nodig hebt om de gelukkigste versie van jezelf te zijn.

Heb jij ook deze eigenschappen?

  • houd van een rustige omgeving
  • na sociaal contact nodig om even rust te nemen en alleen te zijn
  • neemt graag meer tijd voor het nemen van een beslissing dan gemiddeld
  • houd niet van gewelddadige films en het nieuws
  • heeft een sterk aanpassingsvermogen
  • kan enorm genieten van kleine dingen zoals contact en aanraking
  • is kunstzinnig, creatief
  • heeft veel meer spiegelneuronen dan gemiddeld
  • is ambitieus
  • is perfectionistisch
  • legt de lat voor zichzelf erg hoog
  • sterker ontwikkelde zintuigen
  • heel betrokken
  • innovatieve visie, pionier
  • helder-voelend, -ziend, -horend, -ruikend, -wetend
  • hoog ontwikkeld inlevingsvermogen
  • emoties van anderen goed inschatten
  • oog voor details

aanpassingsvermogen

 

Zelf keuzes maken en helder je grenzen aangeven

Zelf keuzes maken betekent kijken naar je verwachtingen. Je mag alles van jezelf verwachten en de lat zo hoog leggen als je wenst, want daarmee inspireer je jezelf om buiten de gebaande paden te gaan. Als je dit combineert met ontspannen omgaan met deze ambitieuze plannen, heb je goud in handen. Juist het omarmen van je perfectionisme, je ambities, je betrokkenheid, je aanpassingsvermogen en al die andere eigenschappen brengt je in contact met jouw volledige potentieel. Ik geloof, dat je hier juist ruimte voor mag maken. In plaats van de rem erop te zetten. Maar... ja, er is wel een maar. Of beter gezegd: En......., er is een EN. Dit gaat over het ontspannen omgaan met je ambitieuze plannen. Wat wil dat zeggen? En hoe doe je dat? Kort gezegd betekent het dat je stopt met het geven van (irreële) kritiek op jezelf. Doordat je weet en voelt waar je grenzen liggen, kun je hiernaar luisteren. Merk je dat je het nodig hebt om te gaan slapen? Ga slapen. Heb je het nodig om even alleen te zijn met jezelf. Ga alleen zijn met jezelf. Of dat je even de boel de boel wil laten, het wasgoed loopt niet weg. Doe het allemaal zonder jezelf af te wijzen. Hierin ligt de magie, dit is de 'hack'.

Respecteer je functioneren

Als je echt erkenning geeft aan die intuïtieve ingevingen, zul je merken dat je er productiever van wordt. In het begin kan het vreemd voelen. Gewoon omdat je zo niet 'geprogrammeerd' bent. Je hebt geleerd om te denken:
"Ja, maar ik kan toch niet zomaar gaan zitten 'niksen'?"
Want zo voelt het vaak. Alsof je dan jezelf niet nuttig maakt. Maar het is jouw lijf, jouw persoonlijkheid en het zijn jouw grenzen. Als je daar geen respect voor hebt, hoe kan een ander jou dan werkelijk respecteren? Het is aan jou om ervoor te zorgen dat je kiest voor de ruimte die jij nodig hebt. De ander mag de rest van het universum hebben. En geloof me, er is plek genoeg. Voor iedereen, dus ook voor jou.

Do-In Yoga oefenserie voor een Hoog Sensitief Persoon

water element: bestaansrecht

Wat is van jou en wat is van de ander? Daarvoor is het handig om eerst je spiegelneuronen te reorganiseren. Dat doe je eenvoudig met een strekking voor de blaasmeridiaan. Deze energiebaan is verbonden met het zenuwstelsel en beïnvloedt je neuronen huishouding. Niet voor niets kun je neurotisch worden van overprikkeling.
  1. Met dagelijks 20 ademhalingen in de omgekeerde V breng je het zenuwstelsel weer in balans, zowel fysiologisch als energetisch. Zie foto.
  2. Deze oefening kun je koppelen aan de rugrol, waardoor je nog meer effect krijgt!
  3. Als deze strekkingen te intens zijn voor je, ga dan gewoon eens van staand wervel voor wervel afrollen, even uithangen als je beneden bent en dan weer wervel voor wervel oprollen. Herhaal 10 keer.
downward facing dog Claudia Heijdel

Do-In Yoga oefening Omgekeerde V voor de blaasmeridiaan en het zenuwstelsel

hout element: creativiteit

Irritaties door overprikkeling los je eenvoudig op met een torsies. Je perst als het ware de geïrriteerdheid uit je systeem. Zo opent zich de poort terug naar je creatieve bron.
  1. Doe vanuit de staande basishouding de armzwaai twist: swing je armen van de ene naar de andere zijkant (en buig met je knieën mee)
  2. De oefening 'achterom kijken' geeft je zowel meer ruimte als ontlading, zie foto
meridiaan strekking hout element

Do-In Yoga oefening Achterom Kijken voor het omzetten van frustraties in nieuwe creativitet

aarde element: gronden

Voor jou als hoog sensitief persoon is het belangrijk om de overdosis aan impressies te kunnen ontladen. Deze over-spanning via jouw aarde-draad laten afvloeien. Afhankelijk van je stemming kan dit op een actieve of meer passieve manier. Of allebei!
  1. actief: stampen of springen met de intentie de over-spanning in de aarde te laten stromen, zoals de functie van een aardedraad in een geaard stopcontact
  2. passief: staan in de basishouding en hemel en aarde verbinden via jouw midden-as, ook de voetzolen openen en verbinden met de aarde
  3. kies een zogeheten backbend als strekking met focus op het openen van de voorkant van je lichaam, de bovenbenen en de schenen, hier stromen de maag en milt meridianen die bij het aarde element horen, zie foto
meridiaan strekking aarde element

Do-In Yoga oefening Masunaga Aarde element om jezelf te ontzorgen

vuur element: accepteren

Om zelf keuzes te maken en helder je grenzen aan te geven is het nodig dat je accepteert hoe jij in elkaar steekt. Dat je dingen anders doet dan de massa. Dat je naast je cognitieve kennis en opvoeding ook sterke emotionele kwaliteiten hebt. En via deze route het beste kunt leren. Het vuur element is verbonden met jouw hartskwaliteit accepteren.
  1. Vrede in jezelf en bij jezelf blijven doe je met de Masunga Hartbeschermer & Drievoudige Verwarmer strekking, zie foto
  2. Handel naar wat jou voedt, wat je energie geeft en wat jou van binnen blij maakt (hartsenergie)

Do-In Yoga oefening Masunaga Hartbeschermer en Drievoudige Verwarmer om weer terug bij jezelf te komen

metaal element: verwachtingen

Verwacht je grootste dromen en laat los wanneer en hoe ze uitkomen. Wees helder in je intentie en focus hierop. Doe iedere dag iets kleins dat in het verlengde ligt van je grote droom. Het metaal element helpt je om scherp te stellen, zoals je dat kunt doen met je fotocamera. Datgene dat je aandacht geeft, groeit. Met deze oefening Energy-Kick gooi je alle afleidingen aan de kant en claim je jouw kracht.
  1. Energy-Kick: grenzen aangeven door op de uitademing krachtig een 'hah' geluid te maken, dit geluid stuurt de kick
 
ruimte innemen voor jezelf

Do-In Yoga oefening energy-kick om je grenzen aan te geven

 

Hoe verder ontstressen en met overprikkeling om te gaan?

Je hebt nu een aantal inzichten opgedaan. Maar hoe pas je die praktisch toe? Hierbij geef ik je 5 mogelijkheden:
  1. Vraag de gratis online proefles aan
  2. Bestel het digitale Do-In-Stap boekje (PDF)
  3. Zoek een Registered Teacher bij jou in de buurt
  4. Word lid van onze TaoFlow Community
  5. Verdien je geld met bezieling met het Gut-Feeling Ondernemen programma
 
Over de schrijver
Ik geloof dat het mogelijk is om je illusies te doorbreken, zoals de quote van Paule Coelho het zo mooi verwoord: “The Warrior of the Light is a believer. Because he believes in miracles, miracles begin to happen. Because he is sure that his thoughts can change his life, his life begins to change. Because he is certain that he will find love, love appears.” ― Paulo Coelho, Warrior of the Light Mijn verlangen naar bevrijding van al dat me beperkt om volledig in m'n zielskracht en pure potentie te gaan staan heeft me bewogen dit te bewijzen. Nu ben ik het bewijs dat het kan. Ik leef het. In het dagelijks leven hebben we geleerd hoe het hoort en hoe het niet hoort. Hierdoor denk je dat je iets niet kunt. Bijvoorbeeld omdat je er de opleiding (nog) niet voor gevolgd hebt, of de werkervaring ontbreekt. Maar als je nooit begint, nooit de eerste stap niet zet, dan zal het ook altijd zo blijven. Op enig moment 'moet' je gewoon denken 'dikke vinger' ik ga het gewoon doen. Ik volg m'n hart, gedragen door de bedoeling vanuit m'n zielskracht. Ik dacht: 'feel the fear and do it anyway'. Dit was het grote keerpunt in m'n leven en zo is Do-In Yoga ontstaan. Zo ben ik de grondlegger van Do-In Yoga geworden: eeuwenoude wijsheden omgezet in praktische tools met ervaringsgerichte groei. In 2006 introduceerde ik als eerste de opleiding. Gebaseerd op Do-In. Verrijkt met Yoga. De bewegingsleer is gebaseerd op de eeuwenoude wijsheden uit Do-In én Yoga. Ook geïntegreerd zijn: shiatsu en meditatie technieken, elementen uit de martial arts, tai chi, chi kung en mindfulness, invloeden uit NLP en systemisch werken. De insteek is multidisciplinair. Want tijden veranderen. Het is niet meer het één of het ander, het is integreren en verdiepen door te zien dat het beiden waardevol zijn: zoals Yin EN Yang in elkaar overvloeien, zo werken verschillende perspectieven verrijkend. En hoe zet je een oude filosofie in voor een modern leven? Samen met mijn opleidersteam en de Registered Teachers begeleid ik je graag op je levenspad naar de beste versie van jezelf. Sinds 2006 leid ik al coaches, therapeuten en docenten op om met magie les te geven. Hierbij wordt jouw verborgen potentieel aangeraakt. Ik weet precies wat ervoor nodig is om de zelfhelende krachten bij deelnemers en clienten te activeren en ervoor te zorgen dat je roeping, waar je met hart en ziel handen en voeten aan geeft, niet alleen tijd en geld kost, maar ook heerlijk gaat stromen, zodat jij in het “glow in the flow” veld komt. En nu kan het nieuwe opleidersteam van de Do-In School dit ook! Ik heb mijn team de afgelopen jaren persoonlijk opgeleid om de Practitioner opleiding te geven.
Reactie plaatsen