arrow_drop_up arrow_drop_down
Jetlag tips: wat te doen bij een jetlag
16 juli 2020 

Jetlag tips: wat te doen bij een jetlag

Wat te doen bij een jetlag

Jetlag tips nodig? Je kunt er behoorlijk last van hebben, maar het is makkelijk op te lossen. Wil je weten wat te doen bij een jetlag, dan is de oorzaak van belang. Door de bril van de Do-In Yoga bekeken, ontstaat een jetlag doordat je interne lichaamsklok in de war is geraakt.

Het tijdsverschil weet je wel in je hoofd, maar de rest van je lichaam leeft nog in de ‘oude’ tijdzone: de plek waar je vandaan komt. Dat heeft te maken met je interne lichaamsklok van de energiedoorstroming door de meridianen. Door deze interne klok een reset te geven, stemt je lichaam zich af op de lokale tijd. Zo los je een jetlag eenvoudig op.

Reset je interne klok

Je interne klok wordt ook wel de orgaanklok genoemd. Het is zo dat bepaalde orgaanenergie binnen een specifiek tijdsblok van de dag actief is. Als de energie van een bepaald orgaan actief is op ‘het verkeerde’ tijdstip, ervaar je jetlag klachten zoals:

  • vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • moeite met slapen
  • prikkelbaar
  • slechte concentratie
  • in de war zijn
  • moeite met je geheugen
  • obstipatie
  • pijnlijke gewrichten

Door deze interne klok te verzetten middels een reset, loopt je energiesysteem weer synchroon met de lokale tijd. En daar is één hele simpele Do-In Yoga oefening voor: orgaanmeridianen strijken vanuit het passende tijdstip.

Iedere twee uur is een ander orgaan actief

Wat zijn orgaanmeridianen?

Meridianen zijn de banen waar de levensenergie (Qi) doorheen stroomt. Denk maar aan bloedvaten waar het bloed doorheen stroomt. Of aan rivieren waar het water doorheen stroomt. Meridianen zijn met ons gewone ‘blote oog’ niet zichtbaar, omdat ze niet fysiek, maar energetisch zijn.

Orgaanmeridianen zijn gekoppeld aan een specifiek orgaan, bijvoorbeeld de longen, de nieren, de milt, het hart, de dunne darm, enz. De energie stroomt in een specifieke volgorde door deze orgaanmeridianen heen: volgens de zogeheten orgaanklok.

Binnen de Do-In Yoga zien we de invloed van de orgaanmeridianen op ons systeem. Gedurende specifieke tijden van het etmaal zijn ze actief. Als we ons dan opeens in een andere tijdzone begeven, zijn als het ware de verkeerde orgaan energieën actief.

Eenvoudige Do-In Yoga strijk-serie

Met deze eenvoudige strijk-serie geef je een reset aan je interne lichaamsklok. Dit doe door je lichaam te strijken in de meridiaan stroming volgens de zogeheten orgaanklok.

Gebruik voor deze strijkingen twee/drie vingers tot een hele hand. Volg je gevoel, alles is goed. Door een breed oppervlak te gebruiken in je strijkingen en je intentie zorg je ervoor dat de meridianen doorstromen in de lokale tijd cyclus.

Voorbereiding:

1.) strijk van je schaambeen door het midden van je romp omhoog tot aan je kin en draai dit punt ‘vast’

2.) strijk vanuit het puntje van je staartbeen omhoog langs je wervelkolom, tot zover je kan, pak ‘de draad’ denkbeeldig over en vervolg de wervelkolom tussen de schouderbladen, door de nek, over het hoofd, tussen de wenkbrauwen door, over de neus en eindig net boven je bovenlip

Deze Jetlag oefening is ook handig bij de wisseling winter- en zomertijd. Of als je het gevoel hebt dat je niet ‘in sync’ bent. Met deze serie zet je jezelf weer aan en synchroniseer je jezelf met je interne klok.

Strijk-serie:

Let op: je begint én eindigt met de meridiaan van de nieuwe tijdzone. Dit is de tijd van de plek waar je bent.

Nieuwe tijdMeridiaanStrijking
03.00-05.00Longenbegin onder het sleutelbeen en strijk naar je duim, herhaal in de andere arm
05.00-07.00Dikke darmBegin bij de wijsvinger en strijk naar de schouder, nek, gezicht, neus, eindig naast de neus aan tegenovergestelde zijde, herhaal in andere arm
07.00-09.00MaagBegin in de onderrand van de oogkassen, strijk omlaag tot aan de kaakrand, strijk omhoog naar het voorhoofd waar je denkbeeldige ‘hoorntjes’ zitten, strijk terug omlaag naar de kaakrand, door de keel over de borsten, buik en buitenste rand van de bovenbeenspieren en scheenbeen, naar je tweede tenen. Je kunt met twee handen beide zijden tegelijk strijken.
09.00-11.00MiltStrijk vanaf de grote tenen omhoog langs de binnenkant van de scheenbenen, rand knieschijf, binnenste rand bovenbeenspieren, over je buik naar de oksels en weer iets omlaag
11.00-13.00HartStrijk vanuit de oksel naar de pink. Herhaal in de andere arm.
13.00-15.00Dunne DarmStrijk vanaf de pink naar midden van het schouderblad (rugzijde), over de nek naar het gezicht (jukbeen) en naar het oor (scharnierpunt boven/onderkaak). Herhaal andere zijde.
15.00-17.00BlaasBegin in de binnenkant van de ogen, over het hoofd, door de rug (beide zijden naast de wervelkolom), over het heiligbeen, naar de zitbotten, door de achterkant van de benen tot in de kleine tenen.
17.00-19.00NierenBegin in het midden van de voetzolen en strijk omhoog langs de achter/binnenkant benen, via het schaambot net links en rechts van de middenlijn door de romp tot de plek waar sleutelbeenderen en borstbeen samen komen.
19.00-21.00Hart beschermerStrijk vanaf de buitenzijkant van de borst naar de schouder door het midden van binnenkant van de arm naar de middelvinger. Herhaal aan de andere zijde.
21.00-23.00Drievoudige verwarmerStrijk vanaf de ringvinger over het midden van de arm naar de schouder achter de monnikskapspier langs naar de nek over de schedel om het oor heen naar het uiteinde van de wenkbrauw. Herhaal aan andere zijde.
23.00-01.00GalblaasStrijk vanaf de slapen naar het oor, omhoog langs de haargrens, over de zijkanten van het hoofd naar de schouder, via de voorkant van het lichaam naar de oksel, langs de zijkanten van het lichaam helemaal omlaag, door de enkels naar de 4e tenen
01.00-03.00LeverStrijk vanaf de grote tenen omhoog langs de binnenkant van de benen door de voorkant van de romp tot het midden net onder de borsten

Afsluiting:

Herhaal de voorbereiding en je lichaam staat is afgesteld in de nieuwe tijd. Doe dit in het begin dagelijks of een paar keer per dag, volg hierin je gevoel, want het is voor iedereen weer anders. De één doet de serie en hup klaar, voor de ander is het nodig om vaker te doen.

Meer Do-In Yoga?

Vraag hier een gratis proefles aan.

 

 

Over de schrijver
Wat anderen over mij zeggen: "ontwapenend, spontaan, inspirerend, verrassend, intuïtief, zorgvuldig, HSP, gekkie, gepassioneerd." Mijn motto: Delen = Helen. Sinds 2006 leid ik coaches, therapeuten en docenten op om met magie les te geven. Ik raak bij hen het verborgen potentieel aan. Ik weet precies wat ervoor nodig is om de zelfhelende krachten bij deelnemers en cliënten te activeren en ervoor te zorgen dat je roeping, waar je met hart en ziel handen en voeten aan geeft, niet alleen tijd en geld kost, maar ook heerlijk gaat stromen, zodat jij in het “glow in the flow” veld komt.
Reactie plaatsen