arrow_drop_up arrow_drop_down
16 juli 2020 

Jezelf wegcijferen: 3 tips om ruimte voor jezelf én de ander te houden

Jezelf wegcijferen: geen ruimte meer voor jou

Is het jou wel eens overkomen? Of gebeurd? Dat je ruimte maakt voor een ander en daardoor jezelf wegcijfert? Of dat je iemand ruimte geeft om bijvoorbeeld boosheid te uiten en dat je dan zelf vertrekt of uittuned?

Voor mij is het ‘uitchecken’ een beweging die ik vaak heb gemaakt en soms nog maak. Hiermee cijfer ik mezelf weg om de ander ruimte te geven. Nu ben ik me er gelukkig bewust van, zodat ik dit patroon kon doorbreken. Het patroon van de ander ruimte geven door zelf weg te gaan. Ik ging soms zo ver weg zodat ik mij zelf – veelal onbewust – volledig wegcijferde. Ik vertrok en was niet meer in verbinding.

Mijn beslissing in zo’n moment kwam vaak voort uit de gedachte dat ik niets voor de ander kon doen of de ander mij niet (meer) nodig had.

Ik ging weg om de ander ruimte te geven om te zijn. Om zichzelf te zijn.

Het is een prachtige kwaliteit om de ander ruimte te geven, maar niet als je daarmee je eigen ruimte opoffert. Zo geef ik veel ruimte aan de emoties van anderen en vergeet ik de ruimte voor mijn eigen emoties te nemen. Op mijn emoties heb ik soms nog een oordeel. Iets in de trend van: niet zeuren, niet zeiken of niet ontevreden zijn.

Harmonie is belangrijk voor me.

Zo belangrijk dat ik mezelf niet voluit laat zien of horen voor de goede vrede. Oneerlijk voor de ander en oneerlijk voor mezelf.

De gegeven 1,5 meter ruimte

Met het bezoek van Corona leven we nu in een 1,5 meter afstand maatschappij. Ik heb daardoor geleerd de ruimte wel in te nemen. Ook als ik afstand neem. De ander en mezelf gun en geef ik 1,5 meter ruimte. Wat een ademruimte geeft dat ook. Als ik er nu voor kies de ander ruimte te geven door afstand te nemen of weg te gaan, neem ik mijn eigen ruimte mee waardoor ik aanwezig blijf. Hoe mooi om ook op afstand verbonden te zijn. Zo geef ik alles wat er is de ruimte zodat alles er mag zijn: zichtbaar, hoorbaar en voelbaar. Wat een vrijheid. En wat spannend ook!

Deepak Chopra zegt het zo mooi:

Wanneer je werkelijk in harmonie bent met je lichaam, wordt het een vertrouwde leraar en gids.

Herken jij dit ook?

Je schikt in of past je aan om ruzies uit de weg te gaan. Je vindt het:

  • spannend om je emoties te laten zien of horen
  • belangrijk dat anderen het naar hun zin hebben
  • fijn voor anderen te zorgen en plaatst jezelf op de laatste plaats
  • betekenisvol wat anderen ervan vinden en verlangt naar goedkeuring

Zo geef je de ander ruimte zonder jezelf weg te cijferen

Stap 1 – creëer eerst je eigen ruimte door de volgende Do-In Yoga serie te beoefenen:

Bewust ademen.

Een bewuste ademhaling brengt je bij jezelf. Merk je ademhaling op zonder oordeel of waarde. Blijf met aandacht ademen totdat je de ademhaling in je buik waarneemt. Misschien wel heel subtiel.

ademhaling oefeningen

Doe de Masunaga Metaalstrekking

Hierbij gaan de long- en dikke darm meridianen stromen. Word je tijdens deze strekking bewust van de ruimte in je borstkast en longen. Zo doe je het:

Sta ontspannen rechtop. Terwijl je inademt haak je de duimen achter je rug in elkaar en strek de armen uit richting de aarde. Adem uit en buig voorover, strek de armen van je weg naar achter en omhoog. Adem 9* door.

Maak ook ruimte in de flanken

Strek je armen naar boven en pak met je ene hand de andere pols vast en trek de arm die je vasthebt diagonaal naar boven zodat je ruimte voelt aan de zijkant van je lichaam en onder je oksel. Strek en rek daarna de andere kant.

 

Doe de Masunaga Vuurstrekking

Laat via deze oefening de meridianen van je drievoudige verwarmer en hartbeschermer gaan stromen.  Ervaar daarbij de ruimte in je lichaam en de ruimte om je heen. Zo doe je het:

Kom zitten in kleermaker zit. Adem in en cirkel de armen zijwaarts omhoog. Kruis de armen boven je hoofd en adem uit terwijl je voorover buigt. De handen komen gekruist op de knieën. Adem 9* door.

Stap 2 – verbind je vanuit je eigen gecreëerde ruimte met de ander

In gedachten een lemniscaat te visualiseren waarbij de ander in het centrum van het ene oog is en jij in het centrum van het andere oog blijft. De energie kan nu vrijelijk in de stroom van het lemniscaat stromen waardoor de verbinding tussen jou en de ander in stand blijft. Jij en de ander ervaren nu jullie eigen ruimte.

Stap 3 – open je hart

Je hart heeft geen oordeel en hoeft niets te fixen of veranderen. Je hart is immers al heel. Zet je hart aan en dank je zelf voor de ruimte die je jezelf en de ander hebt gegeven zonder uit de verbinding te gaan.

Benieuwd hoe jij anderen hiermee kunt helpen?

Anderen helpen zonder jezelf weg te cijferen?

Bekijk of de opleiding iets is voor jou.

Of vraag hier de gratis de studiegids aan voor de Do-In Yoga opleiding.

 

Over de schrijver
"Je bent je denken niet." zo zegt Jeanet Luth. "Je bewust worden dat je denken bepaalde emoties oproepen, is een geweldige vondst. Wanneer je je goed en gezond wilt voelen, dien je dus goed en gezond te denken. En iedereen kan ten alle tijden kiezen wat men denkt. Wat een kracht!" De lessen en coaching van Jeanet kenmerken zich door het plezier, de onbevangenheid en ontspannen zijn in het nu. Ze is Mondo® en internationaal gecertificeerd Do-In Yoga Teacher, ervaringsdeskundige, gecertificeerd Louise Hay trainer, life coach en spreker en blogger op het gebied van bewustwording, eigenwaarde, communicatie, relatie, ontspanning en zelfrealisatie. Daarnaast is zij co-schrijfster van het boek Samen Zen. Jeanet woont met haar man en twee dochters in Nieuw Vennep waar ze sinds 2 jaar ook haar eigen Yoga, Training en Coaching Studio heeft waar ze kleine groepen begeleidt. Jeanet gaat officieel in september 2020 van start als Do-In Yoga Practitioner opleider bij de Do-In School. Ze zegt: "Het allerleukste om de Do-In Yoga Practitioner opleiding te gaan geven, is dat deze vorm van yoga de mensheid en daarmee de wereld zo’n goed doet. Do-In Yoga is een krachtige en weldadige reis voor body, mind, spirit & soul! Mijn moment van een krachtige bliss ervaring was 3 jaar geleden in de Sahara. Met mijn blote buik en borsten lag ik in het hete woestijnzand en ervaarde dat de wereld rondtolde. In een soort van krokodilhouding lag ik om de aarde heen en ervaarde de zwaartekracht. Als een magneet zat ik vast om de aarde en kon niet vallen. Ik was sterk verbonden met mijn Hara-lijn. Het inzicht dat ik kreeg, was dat ik, verbonden met de aarde, gegrond, mijn licht het universum in mag stralen zonder angst het contact met mijn lijf/mezelf te verliezen. Dit thuiskomen en landen in de gut power, gun ik iedereen."
Reactie plaatsen