Oefeningen onderrug
26 december 2020 

Oefeningen onderrug

Alle stijfheid uit je rug met Do-In Yoga

Help! Ik zit vast in m’n rug: in 3 stappen bevrijd.

Vast zitten in je rug vindt niemand leuk. Stijfheid blokkeert je bewegingen en pijn geeft extra spanning, waardoor je nog minder beweegt en nog meer vast komt te zitten. Tijd dus om je rug te bevrijden van stijfheid. Spanning en pijn eruit, souplesse en kracht erin. Maar hoe doe je dat en waar begin je?

De rug is ontworpen om soepel en krachtig te zijn, zoals een slang. Flexibel en sterk tegelijk. In de Do-In Yoga leer kijken we naar de doorstroming van Qi, levensenergie, door het lichaam. Wanneer de Qi vast komt te zitten, kunnen bewegingen geblokkeerd worden. Of er kan hyperflexibiliteit ontstaan door een gebrek aan doorstromende Qi.

Stijfheid is een gevolg van spanning. De rug bevrijden van stijfheid en pijn begint dus met het creëren van ontspanning. Vanuit deze ruimte komen we rustig in beweging voor meer souplesse. Door met aandacht te blijven bewegen volgt kracht.

Stap 1 Liggen en ontspannen

Kom liggen op je rug en neem een moment om bewust te worden van je lichaam: de raakvlakken met de grond en de plekken die geen contact maken met de grond. De uitlijning van je skelet: voeten, benen, bekken, rug, nek, hoofd, schouders, armen en handen. Adem en neem waar. Verander niets. Laat het zijn zoals het is. Merk op waar de spierspanning het hoogst en het laagst is. Laat vervolgens de voorkant van je lichaam smelten in de grond: ontspan je gezicht, je keel, borstbeen, buik, bovenbenen, schenen, voeten, schouders, armen en handen.

Do-In-Yoga-Art-Stiff-Back

Stap 2 In beweging komen

Kijk naar de oefeningen op de foto hieronder, begin met de eerste. Neem de vorm in je op en kopieer dit in jouw lichaam, binnen jouw mogelijkheden. Wat doet de oefening met jou? Hoe brengt dit beeld jou in beweging? Er is geen goed en fout, er is alleen jouw weg, jouw beweging. Neem je voor je lichaam de ruimte te geven de beweging op ‘haar’ manier uit te voeren, met de intentie het zelfhelende vermogen te ondersteunen. Je hoeft dus nooit voor 100% van je kunnen te gaan. Meer intensiteit, meer actie betekent meer Yang en meer laten gebeuren, laten ontstaan betekent meer Yin. Ga stap voor stap door alle oefeningen.

Do-In-Yoga-Release-Stiffnes-Back

Stap 3 Bekrachtigen

Vanuit de liggende oefeningen die je de ruimte geven om te ontspannen kom je in beweging naar zittende en uiteindelijk staande oefeningen. Van onderaf bouw je zo kracht op, vanuit ontspanning bouw je kracht op. Blijf met aandacht bewegen, de adem is eerst, dan volgt de beweging.

Hulp nodig?

Kun je wel wat ondersteuning gebruiken bij deze oefeningen? Neem dan contact op met een docent bij jou in de buurt voor persoonlijk advies, een personal training of vind een groepsles bij jou in de buurt.

Of test jezelf met de (gratis) vijf elementen test.

Over de schrijver
Wat anderen over mij zeggen: "ontwapenend, spontaan, inspirerend, verrassend, intuïtief, zorgvuldig, HSP, gekkie, gepassioneerd." Mijn motto: Delen = Helen. Sinds 2006 leid ik coaches, therapeuten en docenten op om met magie les te geven. Ik raak bij hen het verborgen potentieel aan. Ik weet precies wat ervoor nodig is om de zelfhelende krachten bij deelnemers en cliënten te activeren en ervoor te zorgen dat je roeping, waar je met hart en ziel handen en voeten aan geeft, niet alleen tijd en geld kost, maar ook heerlijk gaat stromen, zodat jij in het “glow in the flow” veld komt.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down