Spierpijn zonder reden - Zo los je het op
17 maart 2021 

Spierpijn zonder reden - Zo los je het op

Spierpijn zonder reden – Zo los je het op

Je herkent het vast, spierpijn maar je weet niet van wat. Soms is het er gewoon zonder reden. Je ervaart spierpijn, met daarbij mogelijk ook vervelende jeuk of prikkelingen, een dof gevoel en kou of juist warmte. Misschien krijg je ook krampen of ervaar je stijfheid.

Spierpijn kan vervelend zijn. Het kan je belemmeren in wat je aan het doen bent. Misschien zelfs zodanig, dat jij anders gaat bewegen dan normaal of helemaal niet meer gaat bewegen. Het kan je houding beïnvloeden en dat kan de spierpijn zelfs verergeren. Hinderlijk en vervelend.

spierpijn verminderen

Oorzaak

Spierpijn is het gevolg van pijn in een spier of een spiergroep. Het kan in de spier zitten en kan ook vanuit de pezen en botten komen. Spierpijn kan acuut opkomen of geleidelijk steeds meer aanwezig zijn. Op den duur chronisch kan spierpijn zelfs chronisch worden, wat je belemmert in je natuurlijke bewegen.

Een veel voorkomende oorzaak van spierpijn is overbelasting. Denk bijvoorbeeld aan sporten. Maar ook langdurig de verkeerde lichaamshouding, zoals lang zitten achter je bureau. Een andere oorzaak is een ontsteking in de spier, pees of bot, waardoor de spierpijn ontstaat. Of het is een scheurtje in de spier die de spierpijn veroorzaakt. Scheurtjes kunnen ontstaan door plotselinge bewegingen. Ook kan spierpijn komen van klachten zoals artrose, fibromyalgie en reuma.

Spierpijn herken je aan:

  • Pijn in de spier, pees of bot (deze weefsels zijn betrokken bij de elementen aarde en water)
  • Jeuk en prikkelingen, roodheid (de huid is betrokken bij het element metaal)
  • Stijfheid, verdikking van de spier (‘zo stijf als een houten plank voelen’ is een aspect verbonden aan het hout element)
  • Krampen, acute steek in de spier (vaak ook gelinkt aan het hout element)
  • Kou of juist warmte (de juiste temperatuur is een functie verbonden aan het vuur element)

Wat kan je eraan doen

Meestal gaat gewone spierpijn vanzelf weer over. Maar vaak keert spierpijn weer terug als er meer aan de hand is en kan je er zelfs chronisch last van krijgen. Je komt terecht in een vicieuze cirkel; de spierpijn neemt toe en je ervaart steeds minder bewegingsvrijheid, tot slapeloosheid toe. Uiteraard is het van belang om een arts te raadplegen. Vaak worden pijnstillers voorgeschreven. In combinatie met een advies zoals rust nemen.

Spierpijn is vervelend. En je wilt er graag vanaf. Of, in iedere geval de vicieuze cirkel breken. Of het acuut is of juist een langdurige aanwezigheid van spierpijn, de oplossing heb je zelf in de hand. Deze oplossingen kan je ook benutten bij chronische pijn ten gevolge van een onderliggende ontsteking.

Zo los je het op:

1 Ga in dialoog met je lichaam

Dat klinkt misschien gek maar de sleutel zit echt in het gesprek met je lichaam. Hiermee bedoel ik vooral het luisteren naar wat echt nodig is, voelen waar behoefte naar is. Je lichaam heeft het vermogen om vanuit zichzelf te herstellen. Je lichaam geeft al aan wat het nodig heeft om te kunnen herstellen van spierpijn. En bij chronische pijn weet je lichaam ook wat nodig is om de pijn te verminderen of te verzachten, de toenemende pijn af te remmen.  Soms is wat je nodig hebt juist rust en vaak is het juist nodig om te bewegen. Door een luisterend oor te leggen ontdek je wat nodig is. In het online programma gaan we hier uitgebreid op in.

2 Natuurlijk bewegen

Als je last hebt van spierpijn kan je de neiging hebben om juist dat stukje lichaam te willen ontzien. Want op het moment dat je beweegt voel je de pijn. Toch zit de sleutel in het bewegen zelf. Bewegen vanuit de dialoog, bewegen naar wat je lichaam aangeeft wat nodig is – natuurlijk bewegen. Op het moment dat je in beweging komt gaat energie weer stromen en krijgt je lichaam de kans om de spierpijn op te lossen.  Hier heb ik het over liefdevol bewegen, bewust bewegen, met kleine stapjes in beweging komen. Bewegen met geduld, zonder forceren. Op het moment dat er beweging op gang komt lost spierpijn zich sneller op, stagneert de toename van spierpijn, ontstaat ruimte. Je gaat dit zeker merken in m’n lessen.

3 Neem de tijd

Spierpijn kan soms langdurig aanwezig zijn. Vervelend en kan frustreren. Neem de tijd! Blijf bewust bewegen, zonder forceren. Blijf in dialoog met je lichaam. Luister naar wat het je vertelt. Herhaal. Maak je eigen ritueel. Met kleine stappen telkens een stukje verder. Daarnaast ook bewust blijven bewegen; de kracht zit in het herhalen. Oefeningen doen die je uithoudingsvermogen stimuleren, kracht en lenigheid opbouwen.

Do-In Yoga als oplossing voor spierpijn

Do-In Yoga is een bewegingsvorm die het herstel van lichaam bevordert. Juist door in dialoog gaan met je lichaam, het bewust en natuurlijk bewegen bevorderen en de tijd nemen geef je je lichaam de kans om te herstellen. Mensen die bij mij de Do-In Yoga lessen volgen geven regelmatig het volgende aan mij terug;   

“De lessen dragen bij aan een gevoel van herstel van de energie; ik ervaar meer energie en ik voel mij fitter.”

“Ik merk dat ik meer rust en ontspanning heb; slaap langer en dieper en ik heb meer energie overdag.”

“Ik voel mij blij, heb meer plezier in mijn dag.”

“De pijn neemt af, ik hoef zelfs niet meer naar mijn fysiotherapeut.”

“Mijn artrose lijkt mij nu minder te hinderen, ik voel meer ruimte om te bewegen en heb minder pijn.”

“Door de Do-In Yoga lessen merk ik dat ik meer bewegingsvrijheid ervaar; ik heb meer vertrouwen in mijn eigen lijf.”

Meer weten?

Waar je ook woont of bent in de wereld, je kunt nu een spierpijn release ervaren met de online Do-In Yoga cursus bij mij. Ik ben gespecialiseerd in zowel het menselijk lichaam als de energiestromen en hoe lichaam, geest en spirit elkaar beïnvloeden.

Klik hier om het programma te bekijken.

Liefs, Dina.

Over de schrijver
Kaizen betekent: 'continuous improvement' oftewel 'met kleine stappen grote veranderingen'. Dit motto spreekt mij en m'n partner Johan enorm aan. Daarom hebben we onze Sportschool Kaizen genoemd! . Met een achtergrond als verpleegkundige, opleider en coach komt voor mij alles samen in het geven van Do-In Yoga lessen en de praktijkopleiding. . Wat Do-In Yoga zo bijzonder maakt voor mij is dat kinderen en volwassenen hun eigenwaarde weer terug vinden. Do-In Yoga heeft mij al een aantal jaren geïnspireerd en bewogen. . Nu is Do-In Yoga, met alles wat deze bewegingsleer in zich heeft, een essentieel onderdeel van mij. Dit is zichtbaar in alles wat ik denk, wat ik voel en wat ik doe. De leer, zo mooi geïntegreerd in het leven zelf, is een waardevolle bron van inspiratie. Het geeft mij tools om de dingen te doen die ik doe, geeft mij telkens nieuwe inzichten, leert mij loslaten en geeft vertrouwen. De opleiding geven is delen. Delen is groeien, ervaren, verrijken. Zowel voor de ander als voor mijzelf. Deze verrijking geeft mij plezier en het zorgt ook voor flow, in mij en om mij heen. Het is alsof het lesgeven de kennis en de ervaringen in het denken, voelen en doen bekrachtigt. Verdiept.
Nelleke Staal
Door

Nelleke Staal

op 22 April 2021

Dank je wel Dina, wat een helder en duidelijk stuk heb je geschreven over onze spieren!!

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down