arrow_drop_up arrow_drop_down
4 juni 2020 

Tennisarm: zelf herstellen met Do-In Yoga

Tennisarm

Zelf herstellen van je tennisarm met Do-In Yoga, hoe doe je dat? Een tennisarm, ook wel tenniselleboog, kan je behoorlijk beperken. De pijn is onaangenaam en herstel kan lang duren, ook al gaat het vanzelf. Ik ben eens op onderzoek gegaan. Want wat kun je doen? Aan de ene kant is pijn een waarschuwing van je lichaam dat een grens overgegaan wordt. Aan de andere kant wil je wel in beweging blijven.

De pijn wordt veroorzaakt door een ontsteking aan de peesaanhechting aan het opperarmbeen, de buitenzijde van de elleboog dus.

Ontsteking als oorzaak tennisarm

Binnen Do-In Yoga wordt een ontsteking gezien als contra-indicatie. Dat wil zeggen: de locatie van de ontsteking niet belasten. Een plaatselijke ontsteking zoals een tennisarm of tennis elleboog kan te maken hebben met de elementen water, metaal en aarde: angst voor verandering en overanalyseren van iets in je leven dat om verandering vraagt.

  • angst -> kernemotie van het water element (je bestaansrecht)
  • verandering -> oriëntatie van het metaal element (loslaten/vasthouden)
  • overanalyseren, piekeren -> kenmerk van het aarde element (kunst om te ontspannen)

Affirmeer: ‘Mijn denken is geruststellend, kalm en gecentreerd.’

Tennisarm en de elleboog

Laat nu net de elleboog symbool staan voor verandering van richting en openstaan voor nieuwe ervaringen. Een tennisarm of tenniselleboog kan dus een diepere betekenis hebben voor jou ten aanzien van de nieuwe richting die je op wil gaan, maar waarin je je geremd voelt. De weerstand kan op bewust of onbewust niveau spelen. Daarom is het aan te raden hierbij stil te staan met behulp van zelfreflectie.

Elleboog energie bij Do-In Yoga

Bij Do-In Yoga gaat in de elleboog de energie over van zogeheten rivieren naar de grote zee: op deze plek ligt dus de denkbeeldige uitmonding van de rivier in de overgang naar de zich openende zee.

In de elleboog vind je de verenigingspunten van het aarde element (buitenkant elleboog) en het water element (binnenkant elleboog). De andere verenigingspunten vind je in de knieën.

Verenigingspunten: laatste kans

Verenigingspunten zijn de ‘laatste kansen’ om energiedoorstroming te beïnvloeden voordat deze zich in de alles verenigende zee stort (bovenarmen en -benen en romp). Op deze plekken in het lichaam kan de Qi (energie) zowel samenvoegen, verharden als opengaan, uitbreken.

Daar waar de rivieren van energie zich samenvoegen tot één balans van één zee, kan andersom de zee zich openen tot het uitbreken van oude systemen. De bijbehorende bronpunten liggen in de vingers en tenen, die zo langzaam naar van bron naar beekjes naar rivieren naar de grote zee transformeren in de ellebogen en knieën.

Vanuit deze invalshoek is het dus begrijpelijk dat een energieblokkade in het gebied van de ellebogen je vraagt om stil te staan bij de richting die je wilt kiezen.

Affirmeer: ‘Ik, [jouw eigen naam], sta open voor de nieuwe richting die het leven van mij vraagt en de daarbij behorende veranderingen en nieuwe ervaringen.’

Betrokken lokale drukpunten en hun betekenis

Binnen Do-In Yoga kijken we naar de levensenergie (Qi) die door de meridianen (energiebanen) stroomt. Blokkades worden opgeheven met bewuste en kwalitatieve strekkingen, drukpunt- en energie oefeningen. Die blokkades komen vaak voor in de zogeheten drukpunten: speciale plekken in de meridianen, waar de energiedoorstroming gereguleerd wordt.

Bij een tennisarm, of tenniselleboog, zijn de volgende drukpunten en thema’s betrokken:

  • Dikke darm 11: wat is nodig om van richting te veranderen?
  • Dikke darm 12: uitkomen voor je ‘boos-aardig’heid
  • Drievoudige verwarmer 10: bewust worden en onder ogen zien van waarin je koppig bent
  • Hart 3: je eigen plek innemen en handelen vanuit innerlijke overgave
  • Dunne darm 8: ruimte geven aan blijheid in je leven
  • Hartbeschermer 3: gevoelens van liefde toelaten
  • Long 5: jezelf aanvaarden zoals je bent en tevreden zijn met jezelf

Herken jij je in bovenstaande thema’s?

Door stil te staan bij de vragen en betekenis van de drukpunten, kun je inzicht krijgen in de achterliggende betekenis van jouw tennisarm of tenniselleboog. Ieder inzicht draagt bij aan het herstel, omdat op het moment dat je begrijpt waar het stagneert in je leven, de dieperliggende pijn gezien en erkend wordt.

Do-In Yoga oefenserie voor het herstel van je tennisarm

Allereerst de techniek van het bewegen: let extra goed op dat je je ellebogen ontspannen houdt. Met andere woorden: controleer regelmatig dat je ze niet op slot zet.

Hierna kun je in twee oefeningen herstellen

Er zijn vele oefeningen die gedaan kunnen worden om het herstel van je tennisarm te ondersteunen. Twee heel belangrijke, eenvoudige en effectieve oefeningen zijn:

  1. aanspannen / ontspannen: vuist maken, naar binnen krullen en ontspannen
  2. manueel masseren van je elleboog

Hiernaast kun je een complete Do-In Yoga serie uitwerken van staand naar zittend naar liggend.

Staande Do-In Yoga oefenserie

  1. De staande Qi-Flow Salutation
  2. Klapwiekende vleugels (klap je handen voor en achter je)
  3. Handdoek over het hoofd cirkelen (houd handdoek aan weerszijden vast met je handen)
  4. Denkbeeldige kraan open/dicht draaien met zacht gestrekte armen voor je en zijwaarts
  5. De 13-gewrichten oefening
  6. Armstrekkingen in ‘slaapwandelhouding’ (pols omlaag en omhoog)
  7. Masunaga metaal strekking (warmup: met in elkaar gestrengelde vingers)
  8. Longmeridiaan: staand, vingers in elkaar, handen achter het hoofd, draai om as
  9. Dikke darm meridiaan: staand voeten uit, gevouwen vingers op het hoofd, armen omhoog strekken
  10. Metaal kracht en drukverdeling: staand, handen namaste, duw handen tegen elkaar, beweeg omlaag en terug
  11. Yoga Adelaar
  12. Stoel twist, elleboog buitenzijde tegenovergestelde been, handen op elkaar
  13. Warrior II 1 handpalm op, kijk hierin en wissel
  14. Gestrekte driehoek: kracht opbouwen en zachte strekkingen in ellebogen

Zittende Do-In Yoga oefenserie

  1. childspose en kruiphouding met ellebogen op de grond afwisselen
  2. vanuit childspose de vingers in elkaar gestrengeld achter je op je onderrug en armen omhoog strekken
  3. handen op de schouders leggen en twist romp
  4. nog een keer de handen op de schouders leggen, maar nu de ellebogen cirkelen
  5. de propeller: met vingers in elkaar gehaakt ellebogen diagonaal strekken en op en neer bewegen
  6. enkel regulatoren strek (kleermakerzit, 1 been strekken en vasthouden met handen)
  7. yoga cowface
  8. Masunaga hart / dunne darm strekking
  9. sfynx

Liggende Do-In Yoga oefenserie

  1. sprinkhaan variatie: vanuit buikligging de handen onder heupen, palmen op de grond en één voor één been liften
  2. de yoga brug met enkels vasthouden (let erop dat je armen zacht gestrekt worden, als het niet haalbaar is, gebruik dan een band of handdoek om de enkels heen)
  3. rugligging: met vuisten de armen omhoog strekken, uitademing naar borst

TIP

Als je de plank, downdog of dolfijn wilt oefenen, doe deze dan tegen de muur in plaats van op de grond.

Verder verdiepen in Do-In Yoga?

Misschien is het TaoFlow Explorer pakket iets voor jou, ik begeleid je dan middels 52 lessen in een reis door je lichaam, zodat jij jezelf kunt helen.

Over de schrijver
Ik geloof dat het mogelijk is om je illusies te doorbreken, zoals de quote van Paule Coelho het zo mooi verwoord: “The Warrior of the Light is a believer. Because he believes in miracles, miracles begin to happen. Because he is sure that his thoughts can change his life, his life begins to change. Because he is certain that he will find love, love appears.” ― Paulo Coelho, Warrior of the Light Mijn verlangen naar bevrijding van al dat me beperkt om volledig in m'n zielskracht en pure potentie te gaan staan heeft me bewogen dit te bewijzen. Nu ben ik het bewijs dat het kan. Ik leef het. In het dagelijks leven hebben we geleerd hoe het hoort en hoe het niet hoort. Hierdoor denk je dat je iets niet kunt. Bijvoorbeeld omdat je er de opleiding (nog) niet voor gevolgd hebt, of de werkervaring ontbreekt. Maar als je nooit begint, nooit de eerste stap niet zet, dan zal het ook altijd zo blijven. Op enig moment 'moet' je gewoon denken 'dikke vinger' ik ga het gewoon doen. Ik volg m'n hart, gedragen door de bedoeling vanuit m'n zielskracht. Ik dacht: 'feel the fear and do it anyway'. Dit was het grote keerpunt in m'n leven en zo is Do-In Yoga ontstaan. Zo ben ik de grondlegger van Do-In Yoga geworden: eeuwenoude wijsheden omgezet in praktische tools met ervaringsgerichte groei. In 2006 introduceerde ik als eerste de opleiding. Gebaseerd op Do-In. Verrijkt met Yoga. De bewegingsleer is gebaseerd op de eeuwenoude wijsheden uit Do-In én Yoga. Ook geïntegreerd zijn: shiatsu en meditatie technieken, elementen uit de martial arts, tai chi, chi kung en mindfulness, invloeden uit NLP en systemisch werken. De insteek is multidisciplinair. Want tijden veranderen. Het is niet meer het één of het ander, het is integreren en verdiepen door te zien dat het beiden waardevol zijn: zoals Yin EN Yang in elkaar overvloeien, zo werken verschillende perspectieven verrijkend. En hoe zet je een oude filosofie in voor een modern leven? Samen met mijn opleidersteam en de Registered Teachers begeleid ik je graag op je levenspad naar de beste versie van jezelf. Sinds 2006 leid ik al coaches, therapeuten en docenten op om met magie les te geven. Hierbij wordt jouw verborgen potentieel aangeraakt. Ik weet precies wat ervoor nodig is om de zelfhelende krachten bij deelnemers en clienten te activeren en ervoor te zorgen dat je roeping, waar je met hart en ziel handen en voeten aan geeft, niet alleen tijd en geld kost, maar ook heerlijk gaat stromen, zodat jij in het “glow in the flow” veld komt. En nu kan het nieuwe opleidersteam van de Do-In School dit ook! Ik heb mijn team de afgelopen jaren persoonlijk opgeleid om de Practitioner opleiding te geven.
Reactie plaatsen