arrow_drop_up arrow_drop_down
12 juli 2020 

Zenuwachtig of nerveus? Met deze 5 Do-In Yoga oefeningen kom je in rustiger vaarwater

  • Nerveus of doorlopend op adrenaline?
  • Eén bonk zenuwen ?
  • Prikkelbaar of verdoofd gevoel ?

Tijd om te ontzenuwen. In rustiger vaarwater komen. Het zenuwstelsel maakt onderdeel uit van het water element. En rustig vaarwater kalmeert het zenuwstelsel. Het water element is verbonden met de energie van de winter, de verstilling. Winterslaap. Adempauze. Tijd om op adem te komen. Van verdoofd, doofheid, naar het horen van de stilte. Tijdens meditatie luisteren naar de stilte brengt je (weer) in contact met je innerlijke stem. Deze stem spreekt vanuit de stilte, vanuit de bron, vanuit liefde. Te herkennen door de oase van rust die je ervaart wanneer je ‘m hoort. Te herkennen aan het kalmerende effect.

In 5 Do-In Yoga oefeningen niet meer zenuwachtig of nerveus zijn

Stap 1 Ontladen, onrust eruit

Do-In Yoga oefening “rugrol”

Zenuwachtig of nerveus zijn vraagt om een massage van de ruggengraat. Rollen over de rug met aandacht voor het masseren  en herstellen van de zenuwen in de rug, de wervelkolom en de lange rugspieren. Begin liggend op de rug en trek de knieën naar de borst. Handen in de knieholten. Inademend de knieën naar je toe, uitademend de druk loslaten. Intermediate: begin de benen te zwaaien en van lig naar zit en terug. Oefen totdat je dit met gestrekte benen en armen kunt. De rol komt vanuit de Hara. Advanced: rol door tot aapzit en staan en strek de benen over het hoofd. Ongeacht hoe gevorderd je bent, oefen de beweging die op dit moment bij je past, zachter en kleiner of krachtiger en groter.

Stap 2 Bevrijd jezelf van hetgeen je op je heupen hebt

Do-In Yoga oefening “heup wandelen”

Kom zitten op je mat met de benen gestrekt naar voren. Glimlach in je heupen en je hart en wandel vanuit je zitvlak naar achteren en naar voren. Tel het aantal stappen: wandel 9 keer met iedere heup, dus 18 stappen naar voren en 18 stappen naar achteren.  Het maakt niet uit of je eerst naar achter of eerst naar voren wandelt. Speel, ervaar, ontdek. Je mag genieten en de tel kwijt raken! Maak er een heup-heup-hoera-dansje van.

Stap 3 Ruimte voor ontspanning

Do-In Yoga oefening “halve water-strekking”.

Kom zitten op je mat met de benen gestrekt naar voren. Buig één been en leg deze voet tegen de binnenkant van je andere been. Zover het prettig voelt voor jou, zo hoog mogelijk. Stel je een onzichtbare lijn voor tussen de heup van je gebogen been en de knie van je gestrekte been. Adem in en cirkel de armen zijwaarts omhoog, laat je lichaam lang worden, strek je heerlijk uit. Adem uit en buig voorover, pak je voet vast. Of leg je handen tot zover ze kunnen komen. Aandacht voor de strekking door de achterkant van je been en de verbinding met de lijnen door je rug, door de nek, over het hoofd, tot in je ogen. Blijf 10 ademhalingen zitten en wissel dan van kant. Ook 10 ademhalingen aan de andere kant. Neem je tijd.

Stap 4 Activeer doorstroming

Do-In Yoga oefening “water beenzwaai”

Kom zitten op je mat met de benen gestrekt naar voren. Pak één grote teen met je wijsvinger en middelvinger. Deze vingers schuif je tussen je grote teen en je eerste kleine teen (zeg maar je wijs-teen). Zo omvat je je grote teen. Als je er niet bij kunt, buig eenvoudig je knie. Je andere, vrije hand,, ligt op je boven been. Stabiliseer in gedachten je vrije been. Adem en zucht en til daarna je andere been omhoog. Zwaai het been 10* heen en weer van links naar rechts met je handgreep (wijsvinger en middelvinger om de grote teen). Kijk naar je enkel. Adem door en glimlach. Laat het zijn zoals het is. Wissel en zwaai je andere been 10* van links naar rechts terwijl je je grote teen vasthoudt.

Stap 5 Mindful verbinden

Do-In Yoga oefening “voetmassage”

Eindig je ontzenuw-sessie met het behandelen van je voeten. Kom zitten op je mat met de benen gestrekt naar voren. Buig één been en breng de voet hiervan over het bovenbeen van je andere been. Geef je voet een hand: vingers ene hand tussen tenen andere voet gevouwen, zoals in een bid-positie. De hand die overblijft pakt de enkel en stabiliseert deze. Zo kun je de voet rond draaien en naar voren en achteren strekken. Laat los en wandel met je duimen over de voetzool. Duimen wandelen samen, als Yin en Yang. Volg je hart en kneed, strijk en behandel je voet met liefde. Eindig met het kloppen van de voetzool. Wissel en behandel je andere voet.

Afsluiten

Sluit af met een kleine meditatie: zittend met de duimen rustend op het zachte plekje middenin de voetzool, net onder de bal van de voet. Of kom liggen op de grond met de voetzolen tegen elkaar aan en de knieën ontspannen naar buiten. Eventueel met de vuisten onder je billen voor extra ondersteuning. Of kies ervoor te liggen op de rug en de voeten dichtbij de heupen te plaatsen met de voetzolen op de grond rustend en de knieën ontspannen naar elkaar toe ‘gevallen’. Blijf liggen of zitten totdat je vanuit je lichaam een seintje krijgt dat “het”  klaar is.

Dankjewel en geniet van de kalmte!

Les volgen

Wil je zelf een keer Do-In Yoga les volgen?

Kijk dan hier waar en bij wie je terecht kunt.  Of vraag een gratis (online) proefles aan.

 

Over de schrijver
Ik geloof dat het mogelijk is om je illusies te doorbreken, zoals de quote van Paule Coelho het zo mooi verwoord: “The Warrior of the Light is a believer. Because he believes in miracles, miracles begin to happen. Because he is sure that his thoughts can change his life, his life begins to change. Because he is certain that he will find love, love appears.” ― Paulo Coelho, Warrior of the Light Mijn verlangen naar bevrijding van al dat me beperkt om volledig in m'n zielskracht en pure potentie te gaan staan heeft me bewogen dit te bewijzen. Nu ben ik het bewijs dat het kan. Ik leef het. In het dagelijks leven hebben we geleerd hoe het hoort en hoe het niet hoort. Hierdoor denk je dat je iets niet kunt. Bijvoorbeeld omdat je er de opleiding (nog) niet voor gevolgd hebt, of de werkervaring ontbreekt. Maar als je nooit begint, nooit de eerste stap niet zet, dan zal het ook altijd zo blijven. Op enig moment 'moet' je gewoon denken 'dikke vinger' ik ga het gewoon doen. Ik volg m'n hart, gedragen door de bedoeling vanuit m'n zielskracht. Ik dacht: 'feel the fear and do it anyway'. Dit was het grote keerpunt in m'n leven en zo is Do-In Yoga ontstaan. Zo ben ik de grondlegger van Do-In Yoga geworden: eeuwenoude wijsheden omgezet in praktische tools met ervaringsgerichte groei. In 2006 introduceerde ik als eerste de opleiding. Gebaseerd op Do-In. Verrijkt met Yoga. De bewegingsleer is gebaseerd op de eeuwenoude wijsheden uit Do-In én Yoga. Ook geïntegreerd zijn: shiatsu en meditatie technieken, elementen uit de martial arts, tai chi, chi kung en mindfulness, invloeden uit NLP en systemisch werken. De insteek is multidisciplinair. Want tijden veranderen. Het is niet meer het één of het ander, het is integreren en verdiepen door te zien dat het beiden waardevol zijn: zoals Yin EN Yang in elkaar overvloeien, zo werken verschillende perspectieven verrijkend. En hoe zet je een oude filosofie in voor een modern leven? Samen met mijn opleidersteam en de Registered Teachers begeleid ik je graag op je levenspad naar de beste versie van jezelf. Sinds 2006 leid ik al coaches, therapeuten en docenten op om met magie les te geven. Hierbij wordt jouw verborgen potentieel aangeraakt. Ik weet precies wat ervoor nodig is om de zelfhelende krachten bij deelnemers en clienten te activeren en ervoor te zorgen dat je roeping, waar je met hart en ziel handen en voeten aan geeft, niet alleen tijd en geld kost, maar ook heerlijk gaat stromen, zodat jij in het “glow in the flow” veld komt. En nu kan het nieuwe opleidersteam van de Do-In School dit ook! Ik heb mijn team de afgelopen jaren persoonlijk opgeleid om de Practitioner opleiding te geven.
Reactie plaatsen